به نظر می آید دنیای فناوری با سرعتی بیش از آنچه تصورش را می کردیم در حال دگرگونی است و نو به نو اخبار تازه ای درباره تغییرات آن به گوش می رسد. در خلال این پیشرفت ها و دگرگونی ها، هر روزه، اصطلاحات و واژه هایی در زمینه تکنولوژی دهان به دهان می گردند که گویندگان و شنوندگان را در خصوص معانی آن ها و کاربردهایشان کنجکاو می کنند. در این میان، شاید واژه «متاورس» – با توجه به تعاریفی که از آن می شنویم و تازگی هایش – کنجکاوی برانگیز ترین اصطلاح باشد. از این علم جديد طوری صحبت می شود که انگار فصل آخر فناوری به شمار می آید. گویی می دانیم این قطار هیچ گاه متوقف نمی شود.
برای آشنایی ابتدایی با این واژه بهتر است بدانیم که کلمه متاورس از ترکیب دو لغت متا (Meta) – به معنی فراتر – و ورس (Verse) – از کلمه یونیورس به معنای «جهان» – تشکیل شده است. از این رو، از نظر لغوی، می توانیم متاورس را به «فراجهان» تعبیر کنیم. این واژه را اولین بار نیل استفنسون در رمان علمی – تخیلی سقوط برف به کار برده است. و آن را دنیایی مجازی و سه بعدی متشکل از آواتارها توصیف کرده است. بعد از آن هم استیون اسپیلبرگ در فیلم مشهور بازیکن شماره یک به متاورس پرداخت.
به صورت کلی، می توانیم متاورس را دنیایی مجازی بدانیم که هر چه مردم در دنیای واقعی انجام می دهند در آن دنیا هم قابل انجام است. برقراری ارتباط با این دنیای مجازی از طریق هدست های واقعیت مجازی، عینک های واقعیت افزوده، گوشی های هوشمند و رایانه های شخصی میسر است. در این دنیا همه چیز قابل خرید و فروش است. از زمین ها و ساختمان ها گرفته تا آواتارها، و تمام این خرید و فروش ها با ارزهای دیجیتال صورت می پذیرد.
این دنیای جدید تا حدی جدی گرفته شده که چندی پیش، فیسبوک، در اقدامی زیرکانه نام خود را به «متا» تغییر داد و در بیانیه ای، متاورس را آینده جهان اینترنت خواند.
متاورس قرار است جایگزین اینترنت فعلی شود و برخلاف اینترنتی که اکنون از آن استفاده می کنیم، کاربران متاورس تغییراتی را که سایر افراد ایجاد کرده اند تجربه می کنند و در آن سهیم می شوند. در متاورس، نیاز به حضور فیزیکی از بین می رود و ما می توانیم در دنیای مجازی به کار خود بپردازیم. حضور در این دنیا که به زودی به تحقق خواهد رسید به شما امکان ارتباطات متنوع را بدون محدودیت های کنونی خواهد داد.
درباره این مقاله
برای درک بهتر این دنیای سه بعدی نیاز به تحقیق و مطالعه بیشتر است. شاید در این روزها که همه گیری بیماری کووید ۱۹ بر آنمان داشته است که بیشتر رو به دنیای مجازی آوریم، خواندن مقاله ای در زمینه متاورس بیشتر از پیش مناسبت داشته باشد. به همین دلیل و برای جا نماندن از قافله فناوری اکنون بر آنیم که درباره این شاخه جدید از تکنولوژی که در تلاش است دنیاهای مجازی جدیدی را برای انسان بسازد بیشتر بدانیم. از آنجا که این تکنولوژی نوپاست، و هنوز درباره آن منابع اندکی در اختیار است، سعی مان بر این بوده که نوشتاری در این باره آماده کنیم و در اختیار علاقه مندان به فناوری و دنیای دیجیتال قرار دهیم.
پر واضح است که با توجه به بدیع بودن این فناوری، اصطلاحات آن نیز به صورت بکر در اختیارمان است و شاید هنوز در زبان فارسی معادل هایی نداشته باشند. اما برای جلوگیری از سردرگمی خواننده به سبب کلمات فراوان انگلیسی در متن، تمام تلاش ما بر این بوده که تلفظ فارسی آن ها را بیاوریم تا خوانندگان هم با نحوه ادای واژه آشنا شوند.
تاریخچه متاورس
شبیه سازی تنها بازتاب چهره ما در آیینه نیست. با پیشرفت فناوری ممکن است به زودی شاهد ایجاد یک شبکه روبه رشد از یک جهان شبیه سازی شده و سه بعدی باشیم که در حال حاضر به آن متاورس یا فراجهان می گویند. ولی این مفهوم از کجا ریشه گرفته است؟ تاریخچه متاورس چیست؟
این واژه اولین بار توسط نیل استفنسون، نویسنده رمان سقوط برف، در سال ۱۹۹۲ مورد استفاده قرار گرفت. در این کتاب می خوانیم که متاورس در واقع یک منظره شبیه سازی شده است که افراد در آن از طریق آواتارها و سایر برنامه های رایانه ای در تعامل با یکدیگر قرار می گیرند. در این دنیا، املاک و مستغلات هم خرید و فروش می شود.
قهرمان داستان، هیرو، شاگرد پیتزا فروشی و یک هکر رایانه ای است. وقتی هیرو به متاورس متصل شد، ناگهان محیط فیزیکی در اطرافش از بین رفت. او به طور کامل در این فضای مجازی غوطه ور شده بود. در آن جهان، هیرو به یک مرد محترم تبدیل شد؛ چرا که دارایی های زیادی داشت. هر شخصی می تواند در این شرایط شبیه سازی شده، کویت خود را باز تعریف کند؛ زیرا همه چیز ساختگی است. در حوزه تبدیل ذهنی شخصیتی که به تصویر می کشید می تواند هویت شما را تعیین کند.
متاورس ابزاری در اختیار ما قرار می دهد که با آن ها و از طریق توکن سازی دیجیتال بتوان بزرگترین آرزوها را شبیه سازی کرد و به دست آورد. در نتیجه، هویت یک فرد در متاورس در یک دولت – ملت کاملا جدید. می توانید در این دنیای جدید به هر یک می خواهید در بیایید. می توانید لباس یک گوریل، یک اژدها یا حتی یک درخت نما سخنگو را بپوشید.
علاوه بر استفنسون، دانشگاهیان، فلاسفه و افراد هویت یک فرد مشهور زیادی به موضوعی که امروزه آن را به عنوان یک “ابر واقعیت” در متاورس می شناسیم اشاره کرده اند. ویلیام گیبسون در داستان کوتاه خود به نام کروم سوزان، اولین کسی بود که مفهوم “فضای مجازی” را توصیف کرد. گیبسون در کتاب دیگر خود با عنوان نیورومنسر مفهوم مجازی را بیشتر هم توضیح داده است.
او فضای مجازی را در قالب یک توهم جمعی توصیف کرده که میلیاردها اپراتور قانونی آن را در سراسر جهان به اشتراک می گذارند و جوان ترها در آن به یادگیری اصول ریاضی می پردازند. یک تصویر گرافیکی از داده های این رایانه ها در قالب سیستم انسانی به وجود می آید. پیچیدگی این دنیا فراتر از تصور ماست. در این دنیا، خطوط نوری، ذهن غیرفضایی، خوشه ها و صور فلکی داده ها را در بر می گیرند.
فضای مجازی شبکه ای است که تمام اشکال فناوری دیجیتال را به یکدیگر مرتبط می کند. گرچه فضای مجازی و متاورس مترادف هم نیستند، ولی هر دو در یک جهان مشابه از امکانات، تعریف می شوند. فیلم ماتریکس به تهیه کنندگی برادران واچوفسکی و جوئل سیلور” تحت تأثیر فیلم های پیش از خود مثل شهر تاریک، مرد چمن زن، یادآوری کامل و انیمیشن روح در گنجه ساخته شد. از طرف دیگر، مفهوم فیلم ممكن است مستقیما به تفکرات نظریه پرداز فرانسوی، ژان بودریار، مربوط شود. تفکرات برادران واچفسکی به قدری تحت تاثیر کارهای بودریار بود که کتاب وانموده های او به طور مکرر در بخش های مختلف قسمت اول فیلم ماتریکس دیده می شود.
خط فکری برادران واچوفسکی ممکن است به تمثیل غار مشهور افلاطون برگردد. در این غار که در اعماق زمین قرار داشت، چند نفر اسیر و دست و پا بسته بودند. از آنجا که غار به شدت تاریک بود، آن ها فقط می توانستند سایه چند عروسک را روی دیوار ببینند. تنها چیزی که آن اسرا از زندگی خود شناخته بودند، سایه همین عروسک ها بود. آنها اصلا نمی دانستند که دنیای آن ها تنها یک شبیه سازی دروغین است. تا اینکه یکی از آنها موفق به فرار از غار شد و خود را به روی زمین رساند. در ابتدا روشنایی این دنیای جدید چشمانش را آزار داد، ولی پس از مدت کوتاهی او با یک دنیای کاملا جدید و رنگارنگ روبه رو شد. او به تدریج متوجه شد تمام آنچه تا به آن روز از دنیای اطراف خود فهمیده بود، تنها یک جایگزین دروغین برای دنیای واقعی بوده است.
تکامل وب ۱.۰
پیشرفت فناوری یک فرایند مستمر است. هیچ چیز یک شبه اتفاق نمی افتد. مثلا انقلاب صنعتی را در نظر بگیرید که در بازه زمانی بین سال های ۱۷۶۰ تا ۱۸۴۰ رخ داد. این انقلاب ابتدا در بریتانیا و سپس در سرتاسر اروپا و ایالات متحده گسترش پیدا کرد. هدف اصلی از انقلاب صنعتی، معرفی و ساخت دستگاه های خودکار با کمک ابزار بود. تا پیش از آن، تمام کارهای انسان به صورت دستی انجام می شد. انقلاب صنعتی در واقع شروع عصر ماشین ها بود.
تكامل وب را به تنهایی می توان در بازتاب ظهور وب ۳.۰ و تعامل آن با متاورس مشاهده کرد. وب ۱.۰ سیستمی بود که استانداردهایی را فراهم می کرد که به ابزار اجازه می داد تا مجموعه ای متفاوت و جدید از دستورالعمل ها را ارسال کنند. بسیاری از رایانه ها می توانند همزمان به این دستورالعمل ها متصل شوند و از آن ها پیروی کنند. این دستورالعمل ها باعث می شوند تا رایانه ها بتوانند با یکدیگر مرتبط شوند.
این روش به یک رایانه امکان می دهد تا بتواند با رایانه های دیگر به تبادل اطلاعات و نرم افزار بپردازد که این موضوع پایه و اساس اینترنت بوده است. اکثر کاربران وب ۱.۰ افراد منفعلی بودند و تا زمانی که وب سایت خودشان را ایجاد نمی کردند نمی توانستند به تولید محتوا بپردازند.
اشتیاق برای دستیابی به ظرفیت های بیشتر از وب ۱.۰ مثل نمایش محتوای تولید شده توسط کاربر و یا تشکیل گروه های آنلاین، منجر به ظهور وب ۲.۰ و شرکت های تجاری شد که مایل به پر کردن این شکاف بودند. به دلیل تقاضا برای دسته بندی و دسترسی هر چه بیشتر به داده ها، فناوری های بزرگی شکل گرفتند که حاصل آن رشد سریع شرکت هایی مثل گوگل و یا ظهور رسانه های اجتماعی مثل فیس بوک بود.
به لطف شرکت هایی که خواسته های انسان را به سرعت محقق می کنند، اشخاص حقیقی می توانند خود را به عنوان کاربر فعال در اینترنت معرفی نمایند و در رشد و توسعه آن نقش فعالی ایفا کنند.
البته یکی از ایرادات چنین پیشرفت هایی هم این است که چنین کسب و کارهایی می توانند با استفاده از سرورهای خصوصی به راحتی به ثروت هنگفتی دست پیدا کنند. این موضوع، آن ها را به خدایان اینترنت تبدیل می کند که می توانند با وضع قوانین و مقررات خودشان به جمع آوری و بازیابی داده ها بپردازند. هر چیزی که در سایت این شرکت ها آپلود شود فورا تحت مالکیت آن ها در می آید و به دارایی آن ها تبدیل می شود. بنابراین آن ها روی بازار و هر آنچه که داخل آن هاست کنترل کامل خواهند داشت.
وب ۳.۰ با استفاده از ویژگی های غیر متمرکز بلاک چین ها یک اکوسیستم ناشناس را به وجود می آورد. در این محیط، افراد روی حریم شخصی و دارایی هایشان کنترل کامل دارند. وب ۳.۰ از طریق بلاک چین ها، دستورالعمل هایی را ایجاد می کند که پایه و اساس هنجارها و فعالیت های نوین است. بلاک چین ها از مرزها فراتر می روند و به ایجاد یک حس مالکیت و همچنین هویت دیجیتال کمک می کنند. وب ۳.۰ یک زمین بازی با شرایط برابر ایجاد می کند و با این کار آنچه در آینده ای نزدیک رخ خواهد داد را پایه گذاری می کند.
واژه متاورس چندین بار مورد تفسیر و بازتعریف قرار گرفته است. گرچه چارچوب اولیه از دانش ما درباره متاورس بر اساس نظریات استفنسون ساخته شده، ولی مفهوم آن همچنان در حال تغییر و توسعه است.
مفهوم متاورس
هیچ تعریف مورد توافق جمعی از متاورس به غیر از یک نسخه خیال انگیزتر از اینترنت وجود ندارد. طرفداران متاورس در سیلیکون ولی اغلب تعریف متيو بال سرمایه گذار را از متاورس می پسندند:
متاورس یک شبکه گسترده از یک دنیای شبیه سازی شده، سه بعدی و زنده است که امکان تجربه هویت، اشیا، پرداخت حقوق و دریافت دستمزد را به طور همزمان و برای تعداد نامحدودی کاربر که هر کدام احساس حضور شخصی خود را دارند فراهم می کند.
فیس بوک که احتمالا بزرگ ترین شرکت فناوری است که در متاورس سهام دارد آن را این گونه تعریف می کند:
متاورس مجموعه ای از مکان های مجازی است که در آن ها می توانید به همراه کسانی که به طور فیزیکی در کنار شما نیستند به گشت و گذار و کاوش بپردازید.
افرادی هم مثل رف کاستر، طراح بازی های رایانه ای، متاورس را به چند دسته عمومی تر جهان های آنلاین، چند جهانی و فراجهان تقسیم کرده اند.
بنا به گفته کاستر، جهان های آنلاین مکان های دیجیتالی هستند که بر یک موضوع اصلی متمرکزند، از مناظر سه بعدی پیچیده گرفته تا مناظر مبتنی بر متن.
چند جهانی مانند روستای اواسیس در فیلم علمی – تخیلی بازیکن شماره یک، با جای متمایزی هستند که هر کدام به یک شبکه متصل اند که هیچ موضوع یا دستورالعمل خاصی ندارند.
از طرف دیگر، متاورس در واقع یک چند جهانی است که بیشتر با دنیای واقعی تعامل دارد، از جمله پوشش های واقعیت افزوده، اتاق های تعویض واقعیت مجازی در فروشگاه های واقعی و حتی برنامه هایی مثل نقشه گوگل (گوگل مپ).
تغییرات در شرکت ها
برای مثال، شرکت فیس بوک در کنفرانس واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در اکتبر سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که نام خود را به متا تغییر داده است.
این تغییر نام نشان دهنده اهداف گسترده این شرکت، فراتر از رسانه های اجتماعی است. نام جدید متا جاه طلبی این شرکت را برای کسب و کار و ایفای نقش در این محیط مجازی نشان می دهد.
علاوه بر تغییر نام، مدیران این شرکت اعلام کردند که از اول ماه دسامبر، نماد سهام این شرکت از FB به MVRS تغییر خواهد کرد. البته در نوع کاربری اپلیکیشن شبکه اجتماعی این شرکت تغییری رخ نخواهد داد. همچنین تغییر نام شرکت تأثیری روی سایر پلتفرم های شبکه های مجازی شرکت مثل اینستاگرام و واتس اپ نخواهد داشت.
تغيير نام تجاری ممکن است تلاشی باشد برای دادن وجهه و شهرت فیس بوک پس از رسوایی های عمومی از جمله پخش اطلاعات نادرست در پلتفرم ها، تعدیل یا تغییر محتوای تولید شده توسط کاربران و افشای تأثیرات منفی محصولات آن بر سلامت ذهنی افراد.
ویژگی های کلیدی متاورس
در اینجا به شش ویژگی کلیدی متاورس اشاره می کنیم.
1- هویت
شرکت کنندگان در متاورس تا زمانی که در آن فعال هستند می توانند هویت خود را با آواتار هر کسی یا هر چیزی معرفی کنند. به تعبیری متاورس را می توان به مثابه روستای او آسیس در فیلم بازیکن شماره یک تعریف کرد: افرادی که وارد این روستا می شوند می توانند خود را هر طور که دوست دارند به نمایش بگذارند: قدبلند، زیبا، ترسناک، با جنسیت متفاوت، موجودی متفاوت، موجود زنده، کارتون و هر چیزی که بخواهند.
2- دسترسی چند ابزاری
تجربه واقعیت مجازی آنلاین که در آن افراد، با استفاده از یک هدست، به یک دنیای رایانه ای متصل می شوند و می توانند آیتم های مجازی مختلفی را کنترل کنند یکی از مهم ترین پیشرفت های کلیدی در متاورس است. یکی دیگر از ویژگیهای کلیدی این است که کاربر می تواند با هر وسیله ای از جمله گوشی های همراه هوشمند، رایانه، تبلت و هر وسیله دیگری به متاورس دسترسی داشته باشد. از نمایشگرها و ابزار سنتی تر نیز می توان برای دسترسی به نسخه های سبک تر متاورس استفاده کرد.
3- غوطه ور شدن در متاورس
تجربه غوطه ور شدن کامل در متاورس شامل هر پنج حس بینایی، شنوایی، لامسه، رویایی و چشایی است. در حال حاضر، واقعیت مجازی، بیشتر، صدا و تصاویر اطراف را شامل میشود. لباس های هپتیک و تردمیل های چند جهته ممکن است جزو نسل آینده ابزار واقعیت مجازی باشند که هنگام گشت و گذار در یک محیط مجازی از طریق تحریک الکتریکی، احساسات واقعی را به کاربر منتقل کنند.
4- اقتصادی بودن متاورس
یکی از ویژگی های کاملا تثبیت شده متاورس، کسب درآمد کاربران آن از طریق ارزهای فیات و دیجیتال است. روبلوکس به همراه توکن مخصوص خود، روبوکس، نمونه ای معمولی از متاورس با اقتصاد مجازی است. کسانی که این بازی را خریداری کرده اند و دارای یک آواتار در آن هستند می توانند از روبوکس برای داشتن تجربیات بیشتر و خرید محصولات آن استفاده کنند. توسعه دهندگان و تولید کنندگان این دسته از بازی ها، از طریق ارائه تجربیات و محصولات جدیدتر، روبوکس را از کاربران دریافت و سپس آن را به ارزهای فیات مثل دلار آمریکا تبدیل می کنند.
5- انجمن ها در متاورس
با نگاهی اجمالی به بازی های ویدئویی که پیشگام اولیه متاورس بودند متوجه می شویم که تسهیل در تعاملات اجتماعی، یکی از کلیدی ترین نکات در موفقیت این دسته از بازی هاست. کاربران در متاورس منزوی و تنها نیستند. آنها می توانند بلافاصله با سایر کاربرها در ارتباط باشند و تجربیات خود را با آن ها در میان بگذارند. راب كاتیک، مدیرعامل شرکت بازیهای رایانه ای اکتیویژن بلیزارد، می گوید: در مقایسه با سایر بازی ها، کاربرانی که بازی های دسته جمعی و گروهی انجام میدهند، سه برابر وقت بیشتری را صرف این بازی ها و محتوای آن ها می کنند.
6- ماندگاری در زمان واقعی
پیش بینی می شود که متاورس در زمان واقعی پایدار باشد و هیچ راهی برای متوقف کردن آن وجود نداشته باشد. حتی پس از اینکه کاربران آن را ترک کردند، متاورس همچنان به موجودیت و فعالیت خود ادامه می دهد. خود این ویژگی باعث جذب کاربر به محیط مجازی می شود.
باورهای رایج غلط
تجزیه و تحلیل آنچه که متاورس اغلب – و البته به اشتباه – با آن مقایسه می شود هم می تواند مفید باشد. هر چند آن چیزهایی که متاورس با آن ها مقایسه می شود، خود، جزئی از آن هستند، ولی به تنهایی متاورس محسوب نمی شوند. برای مثال، موارد زیر متاورس نیستند:
یک دنیای مجازی
جهان های مجازی و بازی های دارای شخصیت های پشتیبانی شده با هوش مصنوعی و همچنین آن هایی که توسط افراد واقعی به صورت بلادرنگ بازی می شوند چندین سال است که در دسترس هستند. این ها جهان های مصنوعی و خیالی هستند نه یک متاورس با هدفی واحد (یک بازی).
یک فضای مجازی
تجربیات محتوای دیجیتال، مثل زندگی دوم، اغلب به عنوان “پروتو متاورس” شناخته می شوند. از آنجا که آن ها
- فاقد بازی هدفمند یا سیستم های مهارتی هستند
- پاتوق های دائمی مجازی هستند
- محتوای خود را تقریبا به صورت همزمان به روز رسانی می کنند
- افراد واقعی را توسط آواتارهای دیجیتال به تصویر می کشند
بنابراین، ویژگی های کافی برای متاورس بودن را ندارند.
یک واقعیت مجازی
واقعیت مجازی روشی است برای غوطه ور شدن در یک محیط یا مکان مجازی حس حضور در یک محیط دیجیتال برای ایجاد متاورس کافی نیست، مثل اینکه چون یک کلان شهر آباد را می بینیم و در آن قدم می زنیم، ادعا کنیم که در آنجا زندگی می کنیم.
یک اقتصاد دیجیتال و مجازی
بازی های انفرادی مثل ورلد آو وارکرافت برای مدت طولانی دارای اقتصادی کاربردی بوده اند که در آن افراد واقعی، اقلام مجازی را به پول واقعی می فروشند یا کارهای دیجیتال را با پول واقعی انجام میدهند. بعلاوه، پلتفرم هایی مثل مکانیکال ترک آمازون و فناوری هایی مثل بیت کوین روی فرایند استخدام | کسب و کار / قدرت محاسباتی برای اجرای مشاغل مجازی و دیجیتال بنا نهاده شده اند. کسب و کار در متاورس قرار است بر پایه محصولات کاملا دیجیتال، فعالیت های کاملا دیجیتال و از طریق بازارهای کاملا دیجیتال انجام گیرد.
یک بازی
فورت نايت یک بازی است که چندین ویژگی از اجزای متاورس را داراست:
- (IP(B ها را با هم ادغام می کند.
- هویتی ثابت دارد که چندین پلتفرم بسته را پوشش می دهد.
- درگاهی است برای طیف وسیعی از تجربیات که بسیاری از آن ها صرفا اجتماعی هستند.
- به تولیدکنندگان محتوا پول پرداخت می کند.
با این حال، مثل فیلم بازیکن شماره یک، هنوز در رابطه با ظرفیت، اینکه تا کجا می تواند پیشرفت کند و اینکه توان انجام چه کارهایی را دارد، دارای محدودیت هایی است.
با اینکه متاورس ظرفیت شبیه سازی انواع بازی های خاص را دارد، به تنهایی یک بازی نیست و هدف معینی را هم دنبال نمی کند.
یک پارک تفریحی یا پارک مجازی موضوعی
در متاورس، نه تنها جاذبه های نامحدودی وجود خواهد داشت، بلکه برای این جاذبه ها برنامه ریزی یا کدگذاری های خاصی انجام نخواهد گرفت. متاورس به هیچ وجه جنبه تفریحی یا سرگرمی صرف ندارد. بعلاوه، توزیع تعامل در متاورس موضوعی بسیار پیچیده است.
یک فروشگاه جدید اپلیکیشن
هیچ کس به روشی جدید برای راه اندازی اپلیکیشن ها نیاز ندارد و به همین جهت (مثلا) در واقعیت مجازی، انواع خدماتی که توسط اینترنت جانشین وعده داده شده اند، باز یا فعال نمی شوند. متاورس به طور قابل توجهی با طراحی اینترنت / موبایل، پارادایم ها و اهداف امروزی متفاوت است.
یک پلتفرم جدید محتوای تولید شده توسط کاربر
متاورس مکانی خواهد بود که امپراتوری های واقعی در آن ساخته می شوند. متاورس شبکه ای شبیه به فیس بوک یا یوتیوب نخواهد بود؛ جایی که بسیاری از مردم به تولید، اشتراک و کسب درآمد از طریق تولید محتوا بپردازند و تولید محتوا تنها بخش اندکی از مصرف این شبکه ها را شامل شود. مانند وب، چندین پلتفرم احتمالا بخش قابل توجهی از زمان، تجربیات و محتوای کاربران را کنترل می کنند.
عوامل تسریع در ظهور متاورس
ظهور متاورس قطعی است. فقط پرسش اینجاست که چه زمان شاهد گسترش فعالیت های آن خواهیم بود. چندین عامل وجود دارند که حرکت به سوی یک محیط مجازی را سرعت بخشیده اند.
رفتار مصرف کنندگان
گرایش مصرف کننده به یک محصول خاص از سیگنال های اولیه و مهمی است که اکثر شرکت ها به آن توجه ویژه دارند و در حال حاضر، شاهد این موضوع هستیم که پذیرش رفتارهای مجازی از جانب مصرف کنندگان شتاب زیادی به خود گرفته است.
این انتقال تا حد زیادی توسط نسل Z انجام گرفته است. پلتفرم های بازی اولین محیط اجتماعی از این دست هستند. معاشرت کردن با دوستان در محیطهای مجازی امروزه به یک جریان اصلی تبدیل شده و این جاذبه به طور گسترده، افراد مختلف در هر سن و سالی را شامل شده است.
مردم به شکل فزاینده ای به فناوری های تعاملی علاقه مند شده اند و می خواهند چیزهای بیشتری درباره این فناوری ها یاد بگیرند. بیش از نیمی از افرادی که در نظرسنجی اخیر شرکت نیلسن شرکت کردند، تمایل خود را برای استفاده از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در زندگی روزمره خود ابراز کرده اند. ۷۳ درصد از شرکت کنندگان گفته اند که دوست دارند در یک خانه مجازی به گشت و گذار بپردازند. به نظر می رسد که در زمان مناسبی برای بررسی این موضوع هستیم که چگونه این تجربیات تعاملی می توانند در متاورس مورد استفاده قرار بگیرند.
مد دیجیتال
وقت گذراندن بیشتر در محیط های مجازی باعث شده تا مردم به موضوع جدیدی علاقه مند شوند: صنعت مد دیجیتال
مردم ممکن است بخواهند سبک زندگی واقعی خود – یعنی نمایش فردگرایی – را با مد و لباس های دیجیتال ارتقا دهند. انتظار می رود تا پایان سال ۲۰۲۲، هزینه سالانه استفاده از لوت باکس بازی ها و همچنین انواع آواتارها به رقم خیره کننده ۵۰ میلیارد دلار برسد.
علاوه بر این، مزایای اقتصادی و محیطی خرید دیجیتال، نسبت به خرید فیزیکی، آن را به موضوع مورد علاقه دوستداران محیط زیست و یک گزینه جذاب و امیدوار کننده برای متاورس تبدیل کرده است.
توکنهای غیرقابل تعویض (NFTs)
سال ۲۰۲۱ نقطه عطفی بود برای ظهور توکنهای غیرقابل تعویض. بازار این پیکرها تنها ظرف سه ماه به میزان باورنکردنی ۱۷۸۵ درصد رشد داشته که این نشان از محبوبیت فزاینده این توکنها دارد. این رشد سرسام آور در استفاده از توکنهای غير قابل تعویض باعث ارزشمند شدن دارایی های دیجیتال شده و این موضوع بیش از پیش، ننظر مردم را به اقتصاد مجازی جلب کرده است.
با گسترش یک روند جدید برای مصرف دیجیتال، مفهوم ساخت یک جهان برای پیدا کردن، انباشته کردن و تعامل با این دسته از محصولات هم روز به روز رو به افزایش است.
قابلیت پوشیدن
گرچه هنوز به مرحله فیلم علمی – تخیلی بازیکن شماره یک نرسیده ایم، با این حال، هرچه بیشتر به مفهوم لباس های پوشیدنی واقعیت مجازی در بازار مصرف کنندگان نزدیک می شویم. انتظار می رود که این مفهوم گذار به دنیای متاورس را تکمیل کند.
این پوشیدنی ها دسترسی به یک محیط کسب و کار مجازی را به طور ۲۴ ساعت در شبانه روز و ۷ روز در هفته، فارغ از اینکه در کجای جهان باشیم، فراهم می کند. مهم نیست که در خانه تنها هستید یا برای خرید بیرون رفته اید یا در حال خوش گذرانی با دوستان خود هستید، تنها با فشار دادن یک کلید می توانید از دسترسی به بینهایت برند منحصر به فرد لذت ببرید.
شرکت هایی مثل اپل، فیسبوک، گوگل و اسنپ چت، همگی، در مسیر تحقق این دست از پوشیدنی ها در حال رقابت تنگاتنگ با یکدیگر هستند. سرمایه گذاری های هنگفت از سوی این غول های فناوری می تواند باعث شدیدترین اختلالات در بازار شود.
مزایای کسب و کار در متاورس
توسعه متاورس، برای کسب و کارهای آینده نگر، خلاقانه ترین و از منظر تجاری قابل دوام ترین گزینه است. حال بیایید ببینیم که چرا:
فرا تطبیق پذیری
توانایی پاسخ گویی سریع به نیازهای در حال تغییر و اصلاح امور، بدون نیاز به اعمال تغییرات زیاد، مزیت بزرگی برای مشاغل به شمار می رود. آیا می خواهید خط تولید خود را همواره به روز نگه دارید؟ آسان است. آیا می خواهید تولیدات منحصر به فرد داشته باشید؟ امکان پذیر است.
به لطف چنین انعطاف پذیری ای، کسب و کارها در متاورس می توانند محتوا و محیط خود را بر اساس سفارشات، تغییر دهند. آنها می توانند در مدت زمان کوتاهی، چشم اندازی عجیب و حتی ماورایی از کسب و کار خود ارائه دهند که هر لحظه در حال به روز شدن و بهتر شدن است.
مشاغل می توانند به طور یکپارچه با تغییرات فرهنگی هماهنگ شوند و در عین حال، با تبدیل شدن به صاحبان دنیای خود، خلاقیت خود را به طور کامل حفظ کنند.
به روز بودن
کنترل محتوا همچنین به این معنی است که محیط های دیجیتال، به عنوان یک کل، همواره به روز هستند. گرچه شرکت کنندگان در متاورس باید استانداردهای تعیین شده توسط روبلوکس یا فورت نايت را رعایت کنند، ولی سازندگان متاورس می توانند محدودیتهای خود را تعریف کنند و کنترل کامل بر نحوه کسب و کا داشته باشند، از طرح بندی گرفته تا تصاویر، فعالیتها و پیامها.
این به مصرف کنندگان مجازی امکان می دهد تا به دور از نظارت پلتفرم های ثالث، خود را در محصول مورد نظر غوطه ور کنند.
همگی زیر یک چتر
مهمترین مزیت در متاورس این است که تمامی عملیات تجاری را می توان در یک جا متمرکز کرد. دیگر نیازی به اپلیکیشن های مختلف برای هر تجارت جدید، میکرو سایتهای زودگذر برای موارد منحصر به فرد و رویدادهای آنلاین برای مناحلق زمانی مختلف نیست. همه چیز می تواند با هم در یک منطقه، به راحتی برای کاربران در سراسر جهان، به صورت بیست و چهار ساعته و هفت روز هفته و در یک دنیای مجازی قابل دسترس باشد.
از آنجا که همه چیز محصور است، تنها یک مسیر برای خرید وجود دارد و این موضوع، ملاقات، برقراری ارتباط، بازی، جستجو و خرید – همگی تنها در یک محل – را برای کاربران متاورس بیش از پیش آسان می کند.
گسترش دادن برند تجاری
یک برند تجاری در مقیاس متاورس می تواند در حوزه مجازی، درست مثل دنیای فیزیکی و واقعی، به اهداف تجاری خود دست پیدا کند، تنها با یک تفاوت عمده: اینجا، در محیط مجازی، می توان به موفقیت های بسیار بزرگتری رسید.
این بدان معنی است که شرکت ها با فراهم کردن مکان های مشترک بی پایان برای مشتریان، جهت برقراری ارتباط با یکدیگر و همچنین با خود شرکت، می توانند در جذب و گسترش مشتریان خود در مقیاس جهانی به موفقیت های چشمگیری دست پیدا شده یک خانواده متحد را در پشت یک برند تجاری به هیچ وجه نمی توان نادیده گرفت و رشد و توسعه این پیوندها یک گزینه استراتژیک مهم برای هر کسب و کار تجاری به شمار می رود.
اصول ایجاد یک دنیای مجازی
مزایای کسب و کار در متاورس بسیار واضح است، ولی مشاغل می بایست چندین مفهوم مهم را در ذهن خود داشته باشند تا بتوانند تجربیات قدرتمند و تعاملی را در متاورس به وجود آورند تا کاربران مجازی را هر چه بیشتر به سمت خود جذب کنند.
طراحی یک دنیای غیرقابل تصور
تنها به طراحی های ساده و یا بازطراحی بسنده نکنید. وقتی نوبت به ایجاد یک رویداد با تجربه خاص می رسد، آزادی کاملی برای خلق جهانهای کاملا منحصر به فرد و خارق العاده دارید.
فناوری ما را قادر ساخته تا کارهای غیرقابل تصور انجام دهیم. این فرصتی منحصر به فرد برای تجسم و خلق جهانی خارق العاده است که امکان به وجود آوردن آن در دنیای واقعی وجود ندارد. مشارکت مخاطب به صورت بلادرنگ، تجربیات چندبعدی و نمایش تصاویر مجذوب کننده، همگی، می توانند در خلق یک تجربه خارق العاده و غیر قابل تصور نقش داشته باشند.
احساسات را نادیده نگیرید
جربیات پرحرارت و جذاب در اختیار بینندگان خود قرار دهید. قدرت تحریک احساسات، در قلب هر تجربه مؤثری – چه فیزیکی و چه مجازی – قرار دارد.
تولید محتوای متقاعدکننده که کاربران را به هیجان آورد و واکنش عاطفی آن ها را برانگیزد بسیار مهم است. برای مثال، یک کنسرت مجازی را در نظر بگیرید. برقراری انرژی متقابل میان صحنه اجرا و تماشاچیان بسیار مهم است که این کار را می توان به واسطه صدای فراگیر و جلوه های بصری خیره کننده انجام داد. یک تجربه تعاملی در متاورس می بایست بتواند عواطف و احساسات انسانی را تحریک کند و محیطی را فراهم کند که تأثیرات ماندگاری روی کاربران بگذارد، درست مثل موقعی که در یک کنسرت واقعی در میان جمعیت هستیم و آدرنالین در خونمان ترشح می شود.
مشارکت
به مشتریان خود مسئولیت دهید. این موضوعی بسیار مهم در هر کسب و کاری است و محیط های مجازی هم از این امر مستثنی نیستند. مخاطب زمانی به یک کاربر تبدیل می شود که نقشی فعال به او داده شود. این کار تأثیر طولانی تری هم روی مشتری می گذارد.
در حال حاضر، شرکت های تجاری با تقاضای فزاینده ای برای تمرکز زدایی در دنیایی مواجه هستند که هر کسی در آن می تواند تولید کننده باشد. این موضوع در جهان های مجازی که با تعاملات همزمان و مبتنی بر هوش مصنوعی همراه هستند و به کاربران امکان می دهند تا رویدادهای دنیای خود را کنترل کنند، سرعت بیشتری هم به خود گرفته است. در یک محیط تجاری مجازی، می توان به کاربران اجازه داد تا از طریق جریان های تعاملی مثل استفاده از جلوه های بصری، ارسال فایل های صوتی و حتی به جا گذاشتن اثر ردپای خود در محیط، روی رویدادها تاثیرگذار باشند.
کمبود ایجاد کنید
این کار باعث ایجاد عرضه و تقاضا می شود. گرچه متاورس محدودیت های ظرفیتی را حذف و دسترسی به حجم انبوه را امکان پذیر می کند، ولی محدود نگه داشتن فعالیت های خاص مزیت هایی دارد که حس منحصر به فرد بودن را برای بازدیدکنندگان که تنها کسانی هستند که از آن تجربه خاص لذت می برند، فراهم می کند.
در دنیای فیزیکی، کمبود همواره با افزایش ارزش مترادف بوده است. این تأثیر باید در دنیای مجازی هم وجود داشته باشد که می توان آن را از طریق محدود کردن ثبت نام ها، برنامه ریزی زمان مشاهده یا استفاده از یک سیستم بلاک چین و در نهایت افزایش تقاضا ایجاد کرد.
به تکامل تجارت خود ادامه دهید
همواره فعال باشید. مشاغل نه تنها مالک طرح های خود هستند و بر اساس نوع سفارشات می توانند برنامه ریزی های خود را تغییر دهند، بلکه با ایجاد متاورس خود و به جهت نظارت و تنظیم دقیق تجربیات خود می توانند به جمع آوری داده ها بپردازند. یک برند موفق در محیطهای مجازی از این داده ها برای تولید محتواهای تازه، مبتکرانه و پویا و همچنین برای حفظ مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید استفاده می کند.
کسب و کارهای حسی و بصری، به خاطر پیچیدگی عبور از مسیر پلتفرم های چندگانه، نگاهی تازه به تجربیات کاربران مجازی دارند و با تلفیق خریدها به صورت مجازی و فیزیکی، تجربه خرید را برای مشتریان خود، بهتر و بهتر می کنند.
پتانسیل های متاورس
گرچه متاورس هنوز با آن جهان رؤیایی نویسندگان داستان های علمی – تخیلی فاصله زیادی دارد، ولی انتظار می رود به عنوان یک پلتفرم رایانه ای جدید یا یک رسانه تولید محتوا بتواند تریلیون ها دلار پول برای کاربران خود بسازد. با این حال، متاورس در شکل کامل خود، به درگاهی برای بسیاری از تجربیات دیجیتال و همچنین بخش ضروری ای برای تجربیات فیزیکی و نسل بعدی از کسب و کارها تبدیل خواهد شد.
مزایای مشارکت در چنین شبکه ای – به عنوان یک بازیگر و نه الزاما صاحب کار – کاملا واضح و بدیهی است. در حال حاضر، تقریبا هر ده شرکت از سودآورترین شرکت های عمومی در جهان همگی دارای کسب و کار آنلاین هستند. و اگر متاورس بتواند جایگزین بادوامی برای وب – با دسترسی، زمان و فعالیت اقتصادی بیشتر باشد، بدیهی است که مزایای اقتصادی به مراتب بیشتری را در خود جای خواهد داد.
با این حال، متاورس باید بتواند همان پتانسیل های وسیع وب را ارائه دهد – شرکت ها، محصولات وخدمات جدیدی برای رسیدگی به همه امور از سیستم های پرداخت گرفته تا احراز هویت، استخدام، توزیع آگهی، توسعه محتوا، تأمین امنیت و بسیاری موارد دیگر ظهور خواهند کرد. در نتیجه، طبیعی است که بسیاری از مدیران مشاغل فعلی کار خود را از دست بدهند.
متاورس به طور کلی این پتانسیل را دارد که نحوه توزیع و تجاری سازی منابع مدرن را به طور کلی دگرگون کند. هزاران سال است که اقتصاد جهانی در قالب نیروی کار و املاک و مستغلات تغییر شکل داده و همواره دچار رشد و سقوط شده است. ولی در متادرس، کارگران بالقوه ای که خارج از مراکز شهری زندگی می کنند می توانند با کار دیجیتال، در یک اقتصاد قوی با رشد بالا، سهیم شوند. با تمایل هر چه بیشتر مشتریان به محصولات، خدمات و تجربیات مجازی، شاهد تغییرات و تنظیمات جدید بیشتری در محیط زندگی خود خواهیم بود.
برای مثال، بازی رایانه ای گولد فارمینگ را در نظر بگیرید. به محض ظهور بازی های رایانه ای که امکان درآمدزایی داشتند، گیمرهای بسیار زیادی به اغلب از کشورهای کم درآمد – توسط شرکت های بزرگ استخدام شدند و تمام روز خود را صرف جمع آوری آیتم های دیجیتال به منظور خرید و فروش در آن بازی ها کردند. در کشورهای غربی، فروش این آیتم ها در انحصار گیمرها با درآمد بالاتر بود، در حالی که گیمرهای رده پایین تر مجبور به انجام کارهای تکراری، بی فایده و خسته کننده بودند. ولی در متاورس، تنوع و ارزش این کارها به طور وسیعی گسترده خواهد شد.
اجزای متاورس
حال، زمان آن رسیده تا ببینیم مهمترین ویژگی هایی که باید در یک متاورس بلاک چین گنجانده شوند چه هستند. مهمترین نکته این است که متاورس می بایست یک منظره کاملا باز باشد نه اینکه توسط یک نهاد واحد کنترل و اداره شود. متاورس اجزای متفاوتی دارد. عناصری که در ادامه به آن ها اشاره می شود اجزای اساسی متاورس را تشکیل می دهند.
اینترنت
اینترنت، به عنوان شبکه ای غیرمتمرکز از دستگاه ها، بخش مهمی از متاورس است که توسط هیچ فرد، نهاد یا کشور واحدی کنترل نمی شود. بنابراین، استفاده از چنین نهادی نیاز به تأیید هیچ مقام مرکزی ای ندارد.
استانداردهای رسانه های باز
متاورس بلاک چین تنها با ارائه استانداردهای باز برای رسانه های معمولی مثل پخش موسیقی، متن و فیلم می تواند زمینه را برای همکاری های گسترده ای فراهم کند توسعه رسانه های فعلی و تلاش برای ایجاد رسانه های جدیدتر می بایست تحت استانداردهای مشخصی انجام بگیرد. نرم افزار USD شرکت پیکسار و همچنین MDL شرکت انویدیا حرکت های مهمی هستند به سمت تقویت استانداردهای رسانه ای باز، به جهت تولید اپلیکیشن های سه بعدی و تسهیل در قابلیت همکاری.
استانداردهای زبانی در برنامه نویسی های باز
متاورس همچنین به مجموعه ای از استانداردهای زبانی مشخص و شفاف در برنامه نویسی های باز خود نیاز دارد. این استانداردها زبانهای برنامه نویسی برای تولید اپلیکیشن ها در متاورس را تعیین می کنند. در نتیجه، سازگاری متنی بین زبان هایی مثل اچ تی ام ال ، زبان شیدر”، وب اسمبلی، وب جی پی یو، جاوا اسکریپت و وب ایکس آر امکان پذیر می شود.
سخت افزار واقعیت تعمیم یافته (XR)
سخت افزار واقعیت تعمیم یافته یا XR نیز عنصری کلیدی در پاسخ به این پرسش است که “متاورس بلاک چین چیست؟”. کار اصلی سخت افزار واقعیت تعمیم یافته برقراری ارتباط میان دنیای واقعی و متاورس است. تردمیل های اومنی، عینک های هوشمند و هپتیک ها تنها چند نمونه از سخت افزارهای واقعیت تعمیم یافته هستند.
قراردادهای هوشمند و دفتر کل غیر متمرکز
دفتر کل غیر متمرکز و شبكه قراردادهای هوشمند، به وضوح، عنصر نهایی برای طراحی و ساخت متاورس بلاک چین هستند. شبکه های بلاک چین می بایست زمینه را برای تراکنش های شفاف و مقاوم در برابر سانسور فراهم کنند. همچنین شبکه بلاک چین باید تضمین کند که این تراکنش ها نیاز به مجوز نداشته باشند.
اتریوم، تتا، بیت کوین، زنجيره هوشمند بایننس (BSC) و فلو چند بلاک چین معروف هستند که در متاورس مورد استفاده قرار می گیرند. در نتیجه، این قراردادها می توانند پایه و اساس محکمی برای ایجاد یک اقتصاد مالکیت محور باشند و منجر به رشد و شکوفایی متاورس شوند.